O víne a aj o charaktere (SOBOTNÉ zamyslenie)
Rabín Hanin povedal: Víno bolo stvorené len pre smútiacich, aby ich utešilo v zármutku a pre skazených, aby ich odmenilo na tomto svete (tak), aby nemali už žiadnu odmenu vo svete budúcom; ako je povedané: „Daj silný nápoj tomu, kto je určený na to, aby zahynul a víno tomu, kto má trpký život. Nechaj ho napiť a zabudnúť na jeho chudobu a nech si už na jeho núdzu viac nespomenie“ (Prísl. 31: 6). „Kto je určený na to, aby zahynul“, referuje ku skazenému, ktorý zahynie, kým „kto má trpký život“, označuje smútiacich.
Rabín Hanin bar Pappa povedal: Ktokoľvek, komu v dome netečie víno ako voda, nie je zahrnutý v požehnaní Tóry, ako je povedané: „A On požehná tvoj chlieb a vodu“ (Ex. 23: 25). Voda, spomenutá v tomto verši, v skutočnosti referuje k vínu, ako sa učí v nasledovnom: Tak ako chlieb je niečo, čo môže byť zakúpené z peňazí druhého desiatku, t.j. človeku je dovolené kúpiť chlieb za peniaze, používané na splatenie druhého desiatku, tak tiež slovo voda vo verši, referuje k tekutine, ktorá môže byť zakúpená z peňazí druhého desiatku. A aká je to (tekutina)? Je to víno, keďže človek za peniaze z druhého desiatku môže zakúpiť víno, ale vodu nie; a aj tak je to vo verši nazvané „voda“.
To nás učí, že v dome, kde víno tečie ako voda, tam je (aj) požehnanie, kde nie, tam nie je žiadne požehnanie.
Rabín Elai povedal: Podľa troch vecí spoznáme pravý charakter človeka: podľa jeho pohára, t. j. podľa jeho správania, keď pije (alkohol); podľa jeho vrecka (mešca, peňaženky), t. j. podľa jeho správania vo finančných záležitostiach s inými ľuďmi; a podľa jeho hnevu, t. j. či dokáže ovládať svoj hnev*. A niektorí hovoria: Človek odhaľuje jeho skutočnú povahu v jeho smiechu (t. j. podľa toho kedy a prečo sa smeje na ostatných a ako sa správa, keď sa ostatný smejú na ňom).
#Bordeaux
* Poznámka – Podľa jeho pohára, podľa jeho vrecka a podľa jeho hnevu: Aruch vysvetľuje, že fráza „(podľa) jeho vrecka“ referuje k správaniu, potom čo človek zbohatne. Alternatívne vysvetlenie frázy „(podľa) jeho hnevu“ je také, že referuje k tomu, či si človek dokáže vybrať ako prvú možnosť to, že sa nenahnevá (Maharsha).
(Talmud Bavli; Eruvin 65a).
Pridajte komentár